Äktenskapsfrågan i kyrkan – varför bry sig? Del II: En kristen respons
- En bild för Gud och hans folk
- Äktenskapet som ett förbund
- Att bli ett
- Sakramental enhet
- Erfarenhetsbaserade argument
- Några slutsatser
Äktenskapet i kyrkan – varför så svårt?
- En förlorad helhetssyn på kroppen
- En förlorad helhetssyn på sex
- En förlorad helhetssyn på synden
- En förlorad helhetssyn på lärjungaskapet
- En förlorad tillit till Bibeln
- Synen på homosexualitet – ”sista bastionen” för ett synsätt som vi i stort har tagit avstånd ifrån?
Argument i den kristna debatten – och hur de kan bemötas. Del I: Bibeltexterna
- Skapelseberättelsen
- Sodom och Gomorra
- Tredje Mosebokens lagar mot samkönat sex
- Arsenokoitai och malakoi
- Romarbrevet
- Homoerotiska relationer i Bibeln?
- Från ett annat perspektiv …
- Gud är kärlek
- Ingen människa är perfekt – varför peka ut just homosexuell synd?
- Det här är en perifer fråga, som vi som kristna inte borde ägna oss åt
- Vi vill tala om evangeliet – inte vad vi som kyrka är emot
- Kyrkan har ju ändrat sig i synen på slaveriet och kvinnliga präster – vad hindrar att vi gör det också i frågan om samkönat sex?
- Jesus talade aldrig om homosexualitet
- Paulus kände inte till genuin homosexualitet, men i dag vet vi bättre
- Kristen teologi är kontextuell; i vår kultur är det helt enkelt ”kristet” att bejaka samkönat sex, medan Jesus och apostlarna levde i en kultur där det inte var det
- Gamla testamentet talar ju i flera fall om polygami, och verkar inte ta avstånd från detta ens när det berör viktiga personer i den bibliska berättelsen – så man kanske inte tog så hårt på skapelseberättelsen trots allt …?
- Tredje Moseboken talar i första hand om kultisk orenhet, inte moralisk, och kan därför inte tas på allvar i dag
- Orsaken till Bibelns fördömanden av samkönat sex är i själva verket den patriarkala synen på manlighet, inte vikten av komplementaritet
- Gud har skapat de homosexuella sådana de är – därför måste vi välsigna också deras sexuella läggning
- Alla homosexuella har inte celibatets nådegåva – därför kan vi inte kräva avhållsamhet från deras sida
- Historiskt har kyrkan behandlat homosexuella väldigt illa – nu måste vi kompensera detta genom en bejakande hållning
- Om jag ifrågasätter mina hbtq-vänners livsstil kommer de att bryta kontakten med mig
Revisionistiska argumentationslinjer
Dan O Via i Homosexuality and the Bible: Two Views (2003)
Jesper Svartvik i Bibeltolkningens bakgator (2006)
David P Gushee i Changing Our Mind (2015)
Matthew Vines i God and the Gay Christian (2014)
Några slutsatser
I den sexuella revolutionens spår
- Kroppen synliggör osynliga mysterier
- Specifika kännetecken för kärlek
- Känslolivets natur
- Instinkt och frihet