Ett hem i församlingen – att möta konflikter under bönens förtecken
Konflikt under bönens förtecken
Hem i pluralismen
Beråd, beslut och bön
Behovet – personligt mod
I. Den egna erfarenhetens perspektiv
Risk för ”guilt by association”
Vem är jag som skriver?
I blåsväder vid nattvardsbordet
Vad har jag gjort?
Lärdomar från samtalsrummet
Här står jag – just nu
II. Församlingens perspektiv
Församlingens mänskliga begränsning
Pluralismen
Hem eller offentlig plats
Konfliktområde
Risken för ytlig och falsk gemenskap
Provocerande olikheter
Förutsättningar för sann kristen gemenskap
Gudstjänstlivet
Förrättningarna
Fira mindre – be mer
Stadgar och församlingsordning
Demokratins dilemma
III. De andliga ledarnas perspektiv
Predikstol och samtalsrum
Makthavarens ansvar
Privatlivet
Vad jag har, det ger jag…
IV. Den enskilda själavårdens perspektiv
Frihet på gott och ont
En plats att söka Guds vilja
Bön om sinnesro
Gästfrihet
Själavård och andlig vägledning
Checklista för enskild själavård
Passionshistoria med öppet slut
Mellan Edens lustgård och Himlens härlighet
Någonstans går gränsen
Bön på vägen
Varför hoppas på församlingen?
Frågor och förhållningssätt – andlig vägledning bland homosexuella
Att möta en medmänniska
… och möta frågorna
Förskjuten av Gud?
Vad är orsaken?
Kan jag bli ”botad”?
En gemenskap i ljuset
Välsignelseakt och ordination – en bibelfråga
Lyfta undan bibeltexten
Största möjliga lycka
Nåd och sanning i kyrkans möte med homo-, bi- och transsexuella
Några grunder
Några negativa erfarenheter
Tio punkter från Spiritual Friendship
Medlemskap och ledarskap
Vad vi säger och inte säger när vi uttrycker tveksamhet till homosexuella handlingar
1. Ingen gradering av synder
2. Skillnad mellan handling och läggning
3. Sexuell avhållsamhet gäller för alla ogifta, oavsett sexuell läggning
4. Både likheter och skillnader i vad vi kan förvänta oss av kristna och icke-kristna